Personalihalduse andmete jälgimine aitab ükskõik millisel väike-ettevõttel teha kasulikke otsuseid, toetudes reaalsetele numbritele. Olgu need otsused siis seotud värbamise, töölevõtmise, tööle asumise, töötajate hoidmise või üleüldiselt personalijuhtimisalaste küsimustega. Samuti pakub andmete jälgimine ja nende ühendamine tervikuks võimaluse ressursse vajadusel ümberhinnata või juhtida tähelepanu tulevastele probleemidele ning neid ennetada.
Järgnevalt anname ülevaate, kuidas võiks arvutada kokku erinevaid HR tasuvusnumbreid ning jälgida HR andmeid.
1. Töötaja voolavuse määr
Töötaja hoidmise määra arvutamine on tööandjale väärt statistika järelduste tegemiseks nii ühes hetkes kui erinevate perioodide võrdluses. See valem on lihtne. Võta töötajate number, kes on lahkunud teatud perioodi jooksul ja jaga see sama perioodi lõpul aktiivsete töötajate keskmise arvuga.
Lihtsad andmed |
Näidis arvutus |
Periood: 4. kvartal Töötajate keskmine arv 4. kvartalis: 24 Lahkunud töötajaid 4. kvartalis: 4 |
4/24= 0.16 |
Tavapärane töötajate voolavuse määr jääb 25%-15% vahele, kuid kindlasti võib see tugevalt erineda valdkonniti ja sõltuvalt arvutusmeetodist.
2. Töötajate voolavuse maksumus
See, kui palju maksab töötaja kaotamine, erineb samuti valdkonniti ja sellest, millises rollis töötaja ettevõttes asus. Siin on mõned hinnangud kulutuste suurusele CAP (Center of American Progress) uuringu järgi:
- • Palk vähem kui 26 400€ aastas: 16%
aastasest palgast
- • 26 400-66 000€ aastas: 20%
aastasest palgast
- • Rohkem kui 66 000€ aastas: kuni
213% aastasest palgast
Selleks, et paremini selgitada töötajate voolavusega seotud kulutusi, vaata alljärgnevat näidet. Ettevõttes on 24 töötajat (TÖ) ja 4.kvartalis lahkus 4 töötajat.
Periood 4.kvartal 2015 |
Ametikoht 1 9€/h teenindaja |
Ametikoht 2 35 000€/aastas juht |
Ametikoht 3 88 000€ tegevjuht |
Lahkunud TÖ arv ametikoha kohta |
3 TÖ |
1 TÖ |
0 TÖ |
Kulu töötaja kohta |
2929€ |
7000€ |
187 500€ |
Voolavuse maksumus ametikoha kohta |
8787€ (2929€x3) |
7000€ |
0€ |
Kogukulu voolavusele selles perioodis |
15 787€ |
|
|
Loomulikult on iga ettevõte omamoodi. Õigete andmetega saab aga arvutada oma ettevõttele voolavusega seotud spetsiifilised kulutused. Selleks tuleb arvestada järgmiste teguritega:
- Kaotatud produktiivsus
- Kaotatud kaasatus
- Värbamiskulud
- Sisseelamise ja koolituskulud
- Kultuuriline mõju
3. Töötasu andmete arvutamine
Eelneva ja praeguse töötasu jälgimiseks kogu kokku ja analüüsi järgnevat informatsiooni:
- Töötaja nimi
- Töötaja tase
- Ametikoht
- Tööle asumise kuupäev
- Palk alustamisel
- Praegune palk
- Muu töötasuga seotud kasulik
informatsioon
4. Sisseelamis- ja koolituskulud
Sisseelamis- ja koolituskulude arvutamiseks tuleks koondada järgmised andmed:
- Personali tööaeg (koolituse kestvus,
ettevalmistus, jne)
- Koolitusmaterjalid ja toitlustus
- Koolitusruumide rent
- Sotsiaalsed tegevused
5.
Töötajate
õnnetunde arvutamine
Üks lihtsamaid viise töötajate õnnetunde mõõtmiseks on läbi viia väikesemahuline töötajate tagasiside-uuring. Selleks saab kasutada tasuta uuringutööriistu online’is, viia läbi mõni küsitlus paberkandjal või miks mitte kasutada ka kõrgtasemelist küsitlustarkvara nagu on Upsteemil, mis võimaldab väga mugavalt muuta sellised uuringud automaatseks ja tulemused lihtsasti jälgitavaks.
Küsitluse loomisel soovitame silmas pidada põhimõtet: mida lihtsam, seda parem. Küsimused võiksid suunatult olla õnnetunde, kultuuri, kasvu, töötasu ja saavutuste kohta. Kindlasti tuleks lisada numbrilisi skaalasid, sest see lihtsustab hiljem tulemuste võrdlemist ja aitab välja tuua trende. Ja tuleks piirduda küsimustega, mis puudutavad konkreetse ettevõtte tegevust. Parema ülevaate jaoks võiks küsitleda töötajaid iga kuu.
Loe lähemalt, milliseid võimalusi pakub Upsteemi keskkond õnnetunde mõõtmiseks.
[http://www.upsteem.com/funktsioonid/rahulolu#.V0a16Wh96Uk]
6. Eemaloleku määra arvutamine
Eemalolekuks loetakse tavaliselt seda, kui töötaja puudub töölt seoses haigestumise, isikliku ajamahavõtu või mõne teise põhjusega (enamasti välja arvatud palgaline puhkus). Eemalolek on kas välditav või vältimatu. Töötaja eemaloleku määr on hea mõõdik, mis aitab selgitada mitu päeva töötaja töölt puudub.
Eemaloleku määr= eemaloleku tõttu kaotatud tööpäevad/(tavapärane töötajate arv X töötaja võimalikud tööpäevad).
7. Töötaja tulususe arvutamine
Töötaja tulusus määrab ära keskmise tulu, mida üks töötaja ettevõttesse toob.
Töötaja
tulususe arvutatamiseks tuleb ettevõtte tulu jagada töötajate koguarvuga (tulu/
töötajate arv).
8. Hüvitiste ja boonuste arvutamine
Igal ettevõttel on oma unikaalne hüvitiste ja boonuste pakett. Kõige paremini annab ülevaate, kui saab arvestada järgmiste aspektidega:
- Hüvitised (ettevõtte panus
tervisekindlustusse, pensionifondi või elukindlustusse)
- Halduskulud
- Toitlustus (lõunad, peod)
- Telefon
- Õppemaksu hüvitamine
9. Töökoha täitmine
Aega, mis kulub töökoha täitmiseks või palkamiseks, saab mõõta lihtsa arvutusega:
Aeg, mis kulub täitmiseks= avatud töökoha päevade keskmine
Selle arvutamiseks tuleb jälgida järgmisi sisendeid:
- Ametikoht ja osakond
- Päev, millal töö vabanes või pandi
kuulutus üles
- Päev, millal pakkumine vastu võeti
või uus inimene tööle asus.
Nipid HR
andmete jälgmiseks
Personalihalduse mõõdikud ei pea olema keerukad. Vastupidi – need peaksid olema võimalikult lihtsad, selged ja seotud ettevõtte eesmärkide ja prioriteetidega. Vaata üle need kuus nippi andmete jälgimiseks ja võta kaasa need, mis on sinu ettevõtte jaoks olulised.
1. Tea, miks HR mõõdikud on olulised
Kui sa kogud ja jälgid HR andmeid, siis pea meeles miks sa neid kogud ja
miks see on üldse oluline. Kui andmetel pole selget seost ettevõtte
prioriteetidega, siis ära raiska aega nende jälgimise ja analüüsi peale.
2. Hoia asjad lihtsad
Nagu sai juba mainitud, siis HR mõõdikud ei peaks olema ülearu keerukad.
Kui mõõdik pole lihtne, selge ja kergesti kogutav ja arvutatav, siis on
tõenäoline, et seda lõpuks ei kasutata. Jälgi ja kogu lihtsat, otsest
informatsiooni, mis võimaldab sulle kasuliku ülevaate personalivaldkonna ja
ettevõtte eesmärkidest.
3. Määratle ära, kuidas sa andmeid kogud
HR andmete kogumiseks on tohutult palju erinevaid tööriistu – alates lihtsatest tabelitest kuni kompleksete HR juhtimissüsteemideni. Oluliseks sammuks on teadvustada, millist infot sa kogud ja kuidas.
4. Tunne oma kuulajaskonda
Andmeid kogudes võid märgata, et mõned andmed on kasulikud HR valdkonnale
ja teatud info võib luua väärtust omanikule või finantsjuhile. Kui sa oled
andmeid esitlemas, siis pea silmas, millised mõõdikud on olulised millisele
kuulajaskonnale.
5.
Seo HR mõõdikud ettevõtte eesmärkidega
Kõige võimsam ja kasulikum
HR andmestik ühildub ettevõtte eesmärkidega.
6. Ära kogu andmeid lauasahtlisse – jaga neid
Sa oled just kokku kogunud suure hulga head materjali HR andmetest. Ära jäta seda lihtsalt enda teada. Analüüsi seda. Õpi sellest. Jaga seda oma meeskonnaga. Loo järgmised tegevussammud.
Kui oled oma ettevõttes kõik andmed kokku saanud ja pannud kõrvuti - kuidas seis on?
Sooviksid
teada, mis tõstaks Sinu töötajate õnnetunnet ja rahulolu ning aitaks luua
organisatsioonis keskkonna, kust inimesed võimalikult vähe puuduksid ja lahkuda
hoopis ei tahakski?
Vaata lähemalt: Talendiaudit
Või soovid
paremat ülevaadet oma organisatsiooni koolitusvajadustest ja paremat süsteemi
nende haldamiseks?
Vaata lähemalt: Koolitusmoodul
Allikas: https://www.zanebenefits.com/education/hr-roi-how